سایت خبری پولیتیکو در گزارشی به تاریخ یکشنبه ششم خرداد، پیرامون مرگ رئیسی جلاد و واکنش کشورهای اتحادیه اروپا، با محکوم کردن دیپلماسی مماشات و سازش با رژیم ایران نوشت: «اشک تمساح رقت‌انگیز اتحادیه اروپا برای جلاد ایرانی. اروپا کمرش را خم می‌کند تا به ملاهای قاتل که بیشتر به بازگشایی تجارت علاقه‌مند هستند تا حقوق‌بشر، توهین نکند».
پولیتیکو در گزارش خود با اشاره به پیامهای تسلیت مقامات اتحادیه و شورای اروپا درباره مرگ رئیسی ادامه می‌دهد: «همان‌طور که یک روزنامه‌نگار آمریکایی در قرن بیستم می‌گوید، دیپلماسی "این است که بدترین چیزها را به بهترین شکل انجام داده و بگوییم."
مرگ ناگهانی و غیرقابل تأسف این هفته ابراهیم رئیسی ملقب به «جلاد تهران» ثابت کرد، یک شمشیر دولبه دیپلماتیک که در نثر منظم یک یادداشت شفاهی پوشانده شده، هنر گمشده‌ای در اروپا است.
در حالی که چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در شبکه ایکس «تسلیت صمیمانه» برای مردی که به‌عنوان رهبر کمیته به‌اصطلاح مرگ روح‌الله خمینی دستور اعدام صدها، اگر نگوییم هزاران نفر از مخالفان را صادر کرد، که بسیاری از آنها در میادین عمومی از جرثقیل بدار آویخته شدند بیان می‌کند و در کنار امثال حماس و جهاد اسلامی اشکهای خودشان را پاک می‌کردند، مردم سراسر ایران پشت درهای بسته جشن گرفتند، رقصیدند و حتی آتش‌بازی کردند.
پولیتیکو در ادامه گزارش خود با اشاره به گروگانگیری رژیم از اتباع غربی برای باج‌خواهی اضافه می‌کند: «فقط از میشل بپرسید که قبل از ریاست شورا به‌عنوان نخست‌وزیر بلژیک خدمت می‌کرد. یکی از مهم‌ترین پرونده‌های گروگان‌گیری ایرانی در خاطرات اخیر مربوط به امدادگر بلژیکی اولیویه واندکاستیل است که در سال ۲۰۲۲ در ایران بازداشت و به اتهامات جعلی جاسوسی به نزدیک به سه دهه زندان محکوم شد.
پس از کمپین خانواده وی، دولت بلژیک با مبادله یک افسر اطلاعاتی ایرانی محکوم به تلاش برای انجام یک حمله تروریستی در فرانسه موافقت کرد. این توطئه به‌دنبال یک سرنخ اطلاعاتی آمریکا خنثی شد. اگر این توطئه پیش می‌رفت، ممکن بود دهها نفر کشته شوند».    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید