گزارش تصویری رویترز از تظاهرات ایرانیان آزاده در نیویورک
در مقابل مقر سازمان ملل
آسوشیتدپرس
برنامه سازمان ملل به‌خاطر مرگ رئیسی
با اعتراضات و تحقیرهای اروپا و آمریکا تباه شد
برنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای رئیسی که در ایران مرد، روز پنجشنبه توسط کشورهای ارو‌پای غربی و شرقی در بحبوحه تظاهرات اعتراضی علیه کسی که به‌دلیل سرکوب مخالفان مورد انتقاد شدید قرار داشته، رد شد.
- اما چیزی که روز پنجشنبه اتفاق افتاد و بسیار غیرعادی بود این بود که فقط نمایندگانی از گروه‌های منطقه‌یی آفریقا، آسیا-اقیانوس آرام، و آمریکای لاتین و کارائیب صحبت کردند. هیچ اظهارنظری از سوی گروه‌های اروپای غربی یا اروپای شرقی، یا از سوی ایالات متحده، که معمولاً آخرین نماینده کشور میزبان است، وجود نداشت.
- در حالی که برنامه در سالن مجمع عمومی برگزار می‌شد، معترضان بنرهایی را در مقابل مقر سازمان ملل در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: 'ننگ بر سازمان ملل که یادبود رئیسی، جلاد تهران را برگزار می‌کند' و عباراتی مشابه را فریاد می زدند.
- قبل از تشکیل این جلسه، ۴۵ مقام، کارشناس، سفیران و قاضی فعلی و سابق سازمان ملل نامه‌یی مشترک به آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل ارسال کردند و نسبت به برنامه برای فردی که در جنایات دستجمعی دست داشت، اعتراض کردند.
آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: رئیسی به‌دلیل نقشش در اعدامهای دستجمعی زندانیان سیاسی در دهه ۱۹۸۰ مورد تحقیر مخالفان قرار گرفت و توسط ایالات متحده تحریم شد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
حضور کم افراد در مراسم رئیسی در ملل متحد
بازتاب جایگاه رژیم ایران  در جهان و سابقه آن به‌عنوان بزرگترین صادرکننده تروریسم است
ما کاملاً از تلاش ها برای نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی حمایت می کنیم.
معاون سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا ودانت پاتل درکفنرانس مطبوعاتی این وزارتخانه درباره مراسم مفتضح در ملل متحد به مناسبت هلاکت رییسی و تعداد پایین کشورهای شرکت کننده درآن گفت : تصور می‌کنم که حضور کم افراد بازتاب جایگاه رژیم ایران  در جهان و سابقه آن به‌عنوان بزرگترین صادرکننده تروریسم و ​​تداوم نقش آن در فعالیت‌های تحریک‌آمیز و بدخواهانه و بی‌ثبات‌کننده است، نه فقط در همان منطقه، بلکه به طور گسترده تر.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درادامه درباره لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران گفت:‌ به صراحت بگویم که سپاه یک تهدید برای جهان است. ما کاملاً از تلاش ها برای نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی حمایت می کنیم و از این تلاش ها در سراسر جهان حمایت می کنیم. همانطور که می دانید، این کاری است که ایالات متحده قبلاً برای نامگذاری سپاه انجام داده است و سپاه پاسداران  یک تامین کننده وحشتناک تروریسم است که ما معتقدیم کل جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.
خبرگزاری فرانسه
مراسم برای رئیسی در سازمان ملل خشم را برانگیخت
خبرگزاری فرانسه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ 
مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به دلیل مراسم برای رئیسی رئیس جمهور رژیم ایران که در سانحه سقوط هلیکوپتر جان خود را از دست داد مورد انتقاد قرار گرفت  و واشنگتن این گردهمایی را تحریم کرد.
هیچ نماینده ای از کشورهای غربی در این مراسم سخنرانی نکردند و برخی مانند فرانسه و آمریکا نیز نمایندگانی نفرستادند.
سخنگوی هیئت نمایندگی ایالات متحده، نیت اوانز، گفت: "سازمان ملل باید در کنار مردم ایران بایستد. رئیسی در موارد متعددی از نقض وحشتناک حقوق بشر، از جمله اعدام‌های فراقضایی هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷، دست داشته است."
ایوانز افزود: "برخی از بدترین موارد نقض حقوق بشر ثبت‌شده در دوران تصدی او رخ داده است."
در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک، معترضان مخالف رژیم ایران شعار "شرم بر سازمان ملل" سر دادند.
فاکس نیوز -  ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
انتقاد شدید به سازمان ملل به دلیل برگزاری جلسه برای «جلاد تهران»: جلسه ای  کاملا توهین آمیز 
ایالات متحده این جلسه  را تحریم کرد و منطق احترام به او را زیر سوال برد کسی  که مرتکب «نقض‌های هولناک و بی‌شمار حقوق بشر» شده بود .
برخی از بدترین موارد نقض حقوق بشر در دوران تصدی او روی داد.
تلگراف انگلستان - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلستان گفت: «  انگلستان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بخاطر کشته شدن رئیسی شرکت نکرد.
رئیسی سابقه حقوق بشری وحشتناکی داشت. این درست است که ما هنگام تصمیم‌گیری‌های این چنینی به آن توجه کنیم.»
این نشست همچنین توسط ایالات متحده و فرانسه تحریم شد، در حالی که معترضان در خارج از مقر سازمان ملل در نیویورک شعار 'سازمان ملل شرمت باد' سر دادند.
هیچ نماینده یک کشور غربی در این مراسم سخنرانی نکرد.
رئیسی به خاطر نقشش در اعدام هزاران زندانی مخالف در اواخر دهه ۱۹۸۰ به «جلاد تهران» معروف بود.
پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور در سال ۲۰۲۱، او بر سرکوب اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، نظارت کرد.
رئیسی در موارد متعدد نقض حقوق بشر، از جمله کشتار غیرقانونی هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ دست داشت.برخی از بدترین موارد نقض حقوق بشر در دوران تصدی وی روی داد.
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید