قطعنامه ارائه شده به کمیته خارجی کنگره آمریکا
در محکومیت یک دقیقه سکوت برای هلاکت رئیسی جلاد 
اقدامات رئیسی در جنایات سال ۱۳۶۷ 
لقب «جلاد تهران» را برای وی به ارمغان آورد
 
وکلای حقوق‌بشر رئیسی را «مسئول زندانی کردن، شکنجه
و قتل دهها هزار نفر در چند دهه گذشته» توصیف کرده‌اند 
 
دوره ریاست‌جمهوری رئیسی با سرکوب وحشیانه
 بازداشت و اعدام اقلیتهای قومی و مذهبی و زنان برجسته بود
 
شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با ارائه ۱۲۵۶ H. RES. به کمیته خارجی مجلس نمایندگان یک دقیقه سکوت در شورای امنیت سازمان ملل به‌دنبال مرگ رئیسی جلاد را به‌عنوان بی‌اعتنایی آشکار به منشور ملل متحد محکوم کردند.
در این قطعنامه که توسط هفت تن از نمایندگان کنگره ارائه شده از جمله آمده است: 
نظر به این‌که رئیسی به‌عنوان یکی از اعضای درجه یک رژیم ایران در اعدام‌های سیاسی گسترده در سال ۱۳۶۷ که جان ۳۰۰۰۰ تن را گرفت، نقش داشت.
نظر به این‌که رئیسی بعداً از عملکرد خود دفاع کرد و گفت: «به این‌که مدافع حقوق‌بشر و امنیت و آسایش مردم به‌عنوان دادستان هستم افتخار می‌کنم».
نظر به این‌که اقدامات رئیسی در جنایات سال ۱۳۶۷ به‌عنوان یکی از قاضیانی که بر اعدام‌های دسته‌جمعی نظارت می‌کرد، لقب «جلاد تهران» را برای وی به ارمغان آورد.
نظر به این‌که رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ریاست سرکوب‌های امنیتی گسترده‌یی را برعهده داشت که پس از تظاهرات درگذشت مهسا امینی، صورت گرفت و بیش از ۵۰۰ نفر کشته شدند و بیش از ۲۲۰۰۰ نفر بازداشت شدند.
نظر به این‌که وکلای حقوق‌بشر رئیسی را «مسئول زندانی کردن، شکنجه، تجاوز جنسی و قتل دهها هزار نفر در چند دهه گذشته» توصیف کرده‌اند. 
نظر به این‌که دوره ریاست‌جمهوری رئیسی با سرکوب وحشیانه، بازداشت و اعدام اقلیتهای قومی و مذهبی و زنان برجسته بود؛
نظر به این‌که بند ۳ از ماده ۱ فصل اول منشور ملل متحد می‌گوید: «هدف سازمان ملل متحد عبارتند از: دستیابی به همکاری بین‌المللی در حل مشکلات بین‌المللی با ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، یا بشردوستانه و در جهت ارتقاء و تشویق به احترام به حقوق‌بشر و آزادیهای اساسی برای همه بدون تمایز از نظر نژاد، جنس، زبان یا مذهب ”
بنابراین، تصمیم گرفته شد که مجلس نمایندگان: 
(۱) نقض فاحش حقوق‌بشر سازماندهی شده توسط رژیم ایران و ابراهیم رئیسی را محکوم می‌کند.
(۲) به این نتیجه رسیده است که شورای امنیت ملل متحد یک لحظه سکوت برای مرگ رئیسی با ارزشهای منشور سازمان ملل مبنی بر تأیید مجدد و تشویق ایمان به حقوق‌بشر سازگاری ندارد.
(۳) تصمیم معاون سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل رابرت وود به‌دلیل شرکت در لحظه سکوت را تقبیح می‌کند.
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید