وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم لورنس نورمن نوشت: دولت بایدن به متحدان فشار می‌آورد تا با برنامه اتمی رژیم ایران مقابله نکنند.
ایالات متحده علیه تلاش انگلستان و فرانسه برای محکوم کردن رژیم ایران در شورای کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استدلال می‌کند.
بنا به گفتهٔ دیپلماتهایی که درگیر بحثها هستند، در حالی‌که دولت بایدن تلاش دارد اجازه ندهد تنشها با تهران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز تشدید شود، روی متحدان اروپایی فشار گذاشته تا از طرح‌هایشان برای توبیخ رژیم ایران به‌خاطر پیشروی در برنامه اتمیش عقب بکشند.
دیپلماتها گفتند که آمریکا علیه تلاشی توسط انگلیس و فرانسه برای توبیخ رژم ایران در هیأت حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل ژوئن استدلال کرده است. آنها گفتند آمریکا روی دیگر کشورها فشار گذاشته تا به قطعنامه توبیخ ایران رأی ممتنع بدهند و گفته که واشنگتن چنین خواهد کرد.
با تشدید نگرانی مقامات غربی درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران، اختلاف‌ها ظاهر می‌شوند.
روز دوشنبه، آژانس انرژی اتمی سازمان ملل گزارش داد که ذخایر اورانیوم ۶۰درصد غنی شده ایران تا ۱۱می[۲۲ اردیبهشت] نسبت به ۳ماه قبل، ۲۰.۶کیلو گرم افزایش یافته و به ۱۴۲.۱کیلو گرم رسیده است که بالاترین میزان تا به امروز است.
مقامات ایالات متحده می‌گویند که مواد می‌توانند ظرف چند روز به اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحات تبدیل شوند. در آن صورت سوخت ۳سلاح هسته‌یی کافی خواهد بود.
- اجلاس بعدی هیأت حاکم آژانس در ماه بعد یعنی ژوئن برگزار می‌شود
- در قلب این مناقشه، نگرانی‌هایی در برخی کشورهای اروپایی، به‌ویژه فرانسه و بریتانیا، وجود دارد که واشنگتن فاقد استراتژی برای مقابله با پیشرفت‌های هسته‌یی ایران است. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که به نظر می‌رسد دولت بایدن تمایلی برای پیگیری یک تلاش دیپلماتیک جدی با ایران یا انجام اقدامات تنبیهی علیه تخلفات هسته‌یی تهران ندارد.
- این بار، مقامات بریتانیایی و فرانسوی به واشنگتن گفته‌اند که می‌خواهند قطعنامه توبیخ رژیم ایران را دنبال کنند و به‌گفته افراد درگیر در بحث، زمان تعیین مرزبندی فرا رسیده است.
- مشخص نیست که آیا اروپایی‌ها واقعاً این کار را انجام خواهند داد. اگر آنها طرحی را پیشنهاد می‌کردند که شکست خورد، این یک کودتای دیپلماتیک بزرگ برای تهران بود که نشان می‌دهد فشار غرب بر رژیم ایران در حال فروپاشی است.
- با این حال، در آخرین جلسه هیأت مدیره در ماه مارس، لورا هولگیت (Laura Holgate)، سفیر واشنگتن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داد که عدم همکاری رژیم ایران با آژانس دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.
وی در این نشست گفت: سطح همکاری رژیم ایران با آژانس غیرقابل قبول است. در صورتی که همکاری ایران بهبود چشمگیری پیدا نکند، هیأت حکام باید آماده اقدامات بیشتر باشد.
کلسی داونپورت، مدیر سیاست منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات، گفت که محکومیت به تعویق افتاده است اما باید با تلاش دیپلماتیک برای مهار برنامه هسته‌یی ایران برای رفع تحریم‌ها مرتبط شود.
او گفت: «هیئت حکام باید این پیام را به ایران بدهد که عواقبی برای سنگ‌اندازی وجود دارد. اما این باید بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر باشد. هدف باید فشار و تشویق ایران برای همکاری با آژانس و گسترش دسترسی آنها باشد.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید