در قتل‌عام سال۶۷ دسته‌دسته زندانیان سیاسی مجاهد و مبارز در راهروی مرگ زندان گوهردشت آماده می‌شدند تا بهای «سر موضع» بودن و ایستاده بر پیمانشان را بپردازند. دقایقی پیش از آن حمید نوری دستیار محمد مقیسه دادیار پیشین زندان، زندانیان را به نزد هیأت مرگ می‌بردند. رئیسی یکی از چهار نفر صادر‌کننده حکم اعدامی بود که فتوایش را خمینی صادر کرده بود. در آن چند هفته‌یی که قتل‌عام ادامه داشت، پدران و مادران پریشان و آشفته‌حال، به هر جا و مقامی مراجعه می‌کردند، شاید خبری از فرزندانشان به‌دست آورند چون ملاقاتها قطع بود و خمینی تأکید کرده بود، رحم نکنید! و سر موضعی‌ها را به اشد مجازات برسانید. انصافاً هم هیچ زندانی، رحمی از نیری و پورمحمدی و رئیسی ندید و در دادگاه حمید نوری در سوئد همین امر گواهی داده شد.
امروز که خبر سقوط هلیکوپتر قاتل زندانیان سیاسی و انتقال رئیسی به جهنم عالمگیر شده است، بسیاری از پدران و مادران بهترین فرزندان خلق، عمرشان کفاف نداد که لحظه‌ای شادمان گردند و بار رنج این سالیان را به زمین گذارند... افسوس! اما خبر مرگ رئیسی موجب شادی و جشن بسیاری از دادخواهان و هموطنانی گشت که در ایران و هر جای دیگر، وعده خداوند در کیفر دادن جنایتکاران را به چشم دیدند. گرچه مزدوران فاشیسم دینی تهدید کرده‌اند که برای واکنش‌هایتان بازداشت‌تان می‌کنیم ولی کار از کار گذشته است. با این حال غمی پنهان و آشکار از چشم و دل داغدیدگان موج می‌زند که چه خوبتر می‌شد اگر در یک دادگاه بین‌المللی، رئیسی به محاکمه کشیده می‌شد تا شاید بسیاری از حقایق مکتوم برملا می‌گردید. یک قلم نشانی مزار قتل‌عام شدگانی که هنوز محل دفنشان مشخص نیست... این آرزوی به محاکمه کشیده شدن رئیسی را علاوه بر خانواده زندانیان سیاسی سر به‌دار، صدها خانواده کشته‌شدگان و شهدای قیامهای چند ساله اخیر و به‌ویژه قیام ۱۴۰۱ در دل خویش داشتند. با این حال همان شادیهای مردمی از مرگ دستیار خامنه‌ای چنان است که آن بیت حافظ دست به دست می‌چرخد:
دور فلکی یک سره بر منهج عدل است
خوش باش که ظالم نبرد راه به منزل
 
از جوجه کرکس تا آشپزی ضحاک
رئیسی نمادی از چهل سال سلطه و سرکوبگری فاشیسم دینی است. از مدرسه جنایت پرور حقانی در پیش از انقلاب ضدسلطنتی۵۷، تا نمایندگی حزب چماق‌به‌دستان در مشهد... از رئیسی ۲۰ ساله به‌عنوان دادیار دادسرای کرج تا دادستانی همزمان در همدان برای سرکوب هواداران سازمان مجاهدین و نیروهای ترقیخواه... از معاونت و سپس جانشینی دادستان تهران تا عضو فعال هیأت مرگ و قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷... و پس از جلب اعتماد خمینی و بعدها خامنه‌ای تا ریاست بازرسی کل کشور و ریاست قوه قضاییه (پرونده‌هایی نظیرقتل نوید افکاری و مصطفی صالحی و بی‌اعتنایی به دادخواهی خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی و کشته‌شدگان آبان ۹۸ و سرکوب روزنامه‌نگاران و منتقدان رژیم آخوندی... ) و از آنجا به تولیت آستان قدس و فرستادن پول به بیت پدرخوانده و در آخر هم گماشته خامنه‌ای در قوه مجریه و شاید هم انتخاب شده برای پوشیدن لباس ولی‌فقیه آینده رژیم آخوندی که دست اجل مهلتش نداد.
 
کارنامه‌ای به سیاهی ذغال
پرداختن به کارنامه گماشته خامنه‌ای در حوزه‌های اقتصادی- اجتماعی نیازی به بررسی آمارها و نمودارهای فنی ندارد. میلیون‌ها مردم فقیر و زندگی فلاکت‌بار توده‌هایی که زیر بار خط بقا مانده و طاقتشان به لب رسیده است گویاست. چه کسی تصورمی‌کرد، دامنه فشارهای معیشتی و منزلتی به پزشکان و کادر درمان کشوری به بزرگی ایران به جایی برسد که خودکشی و فرار از کشور، امر معمولی باشد. با این حال چند آمار مختصر می‌تواند کارنامه سیاه رئیسی را بازتاب دهد.
نرخ دلار در دوره رئیسی از ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان به مرز ۷۰ هزار تومان هم رسید و امروزه پیرامون ۶۰ هزار تومان می‌چرخد. تورم ۴۳.۲ درصدی را تحویل گرفت و آن را رسماً به ۴۷.۵ درصد رساند در حالی که تورم در بازار کالا و خدمات بالای ۶۰ درصد است و افزایش قیمت مسکن به بالای ۷۰ درصد رسیده است.
در دولت روحانی ۳۵ درصد و در دولت رئیسی ۶۶ درصد رشد پایه پولی ثبت شده است. به این ترتیب پایه پولی در دولت رئیسی دو برابر بیشتر از دولت روحانی شد. دولت روحانی در سال اول ۳۲.۱ درصد بر بدهی خود به بانکها افزود، دولت رئیسی در سال اول ۶۲ درصد بدهی خود را افزایش داد. ارزش دلاری بازار بورس در دو سال اول دولت روحانی معادل ۳ درصد کاهش داشته است، اما ارزش دلاری بورس در دو سال اول دولت رئیسی با ۶۳ درصد کاهش مواجه شده است. «طی فعالیت دولت سیزدهم در سه سال اخیر، شاهد سیر صعودی بیش از ۱۲۰ درصدی نرخ ارز هستیم. طی این سه سال ارزش پول ملی بیش از ۲ برابر پایین آمده و در نتیجه قدرت خرید مردم محدود شده است» (اطلاعات آنلاین، ۷اردیبهشت۱۴۰۳)
بر اساس ۶ شاخص جهانی، وضعیت عملکرد دولت رئیسی خوب نیست. وضعیت دولت سیزدهم در شاخص «پاسخگویی» در مقایسه با رقبای منطقه‌یی مانند ترکیه، در بدترین حالت قرار دارد. در شاخص «تنظیم‌گری و کیفیت قانونگذاری به‌ویژه برای اقتصاد» نیز بدترین وضعیت را در مقایسه با ۵ شاخص دیگر دارد. کیفیت تنظیم‌گری در ایران به بدترین سطح طی ۱۰ سال گذشته رسیده است (اقتصاد معین۳۱اردیبهشت۱۴۰۳).
از سوی دیگر جمعیت فقرا در سال ۱۴۰۳ در کشور حدود ۱۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۱۳۹۰ است. با وجود افزایش قابل توجه نرخ فقر، امکانات بودجه برای مقابله با فقر در سطح سال ۱۳۹۰ قرار دارد.
«ماندگاری فقر در سطح ۳۰ درصد جمعیت کشور در چهار سال اخیر در شرایطی است که فقرا ۷۳ درصد خط فقر درآمد دارند و نسبت به سال‌های قبل از ۱۳۹۶ شرایط معیشتی سخت‌تری را تجربه می‌کنند» (اعتماد۳اردیبهشت۱۴۰۳).
 
پرونده‌های جنایت رئیسی بسته نخواهد شد
گرچه رئیسی نماند تا در دادگاهی معتبر و جهانی به محاکمه کشیده شود، اما پیگیری کارنامه سیاهش هم‌چنان ادامه خواهد داشت. عفو بین‌الملل که تحقیقات گسترده‌ای درباره نقش سران رژیم آخوندی در قتل‌عام ۶۷ انجام داده است، هم‌چنان خواستار پیگرد کیفری رئیسی به اتهام «جرائم بین‌المللی» است. هم‌چنین سازمان حقوق‌بشر ایران در بیانیه‌یی گفت که مرگ رئیسی «به‌معنای بسته شدن پرونده جنایت‌هایش نیست». و اظهار امیدواری کرد تا در یک دادگاه صالح به کارنامه رئیسی، مسئولان رژیم آخوندی و «مرتکبان جنایت علیه بشریت» رسیدگی شود. هر چند نام رئیسی و دیگر جانیان فاشیسم دینی و از جمله شخص خمینی که جنایات بی‌شماری انجام دادند تا ابد به سیاهی و پلشتی در تاریخ خواهد ماند. در قرآن خوانده‌ایم که بدترین مکان جهنم، قعر آن است همان «اسفل سافلین» که جایگاه مردم فریبان و ستمکاران است. رئیسی در بد فرجامی قرار گرفت: همنشینی با شقی‌ترین جنایتکاران تاریخ بشر.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید