خامنه‌ای به بازدید از نمایشگاه کتاب رفت تا خود را به‌عنوان یک چهره فرهنگی نشان دهد. این ترفندی است که سالیان در پیش گرفته و ملتزمان رکاب هم از نشر و کتاب‌های جدید و کارهای تازه برایش می‌بافند. زنبیل را پر از کاغذهای رنگی می‌کند و به بیت برمی‌گردد، اما این‌بار ماجرایی برایش پیش آمد که چهره بزک کرده را لکه‌دار کرد. در یک غرفه کتاب «نان و شراب» اثر اینیاتسیو سیلونه را به بزهای اخفش کنار دستش نشان داد و گفت: این کتاب حرف یونایی‌ها علیه ترک‌های عثمانی است و تصویر قشنگی از مظلومیت یونانی‌ها در برابر ترک‌های عثمانی را تصویر می‌کند»!... ملیجک‌های دربار شامل مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی! و وزیر فرهنگ! هم تأیید کردند! وب‌سایت خامنه‌ای این قسمت را حذف کرد تا پیشوا بیشتر از این رسوا نشود.
 
موسولینی؛ محصول مشترک فاشیسم و اربابان دین
رمان «نان و شراب» بیش از پنجاه سال است که ترجمه شده است و از معروف‌ترین رمانهایی است که همدستی فاشیسم و کلیسا در ایتالیا را برملا می‌سازد. سیلونه یک آرمان‌خواه چپگرا، خود زخم‌خورده این دوران است. زمانه‌ای که با شرایط امروز ایران همخوانی و مشابهت بسیاری دارد. این را می‌توان از استقبال کتابخوانان این پنجاه ساله و تا امروز نیز فهمید. در این رمان چگونگی سرکوب مردم و روشنفکران، دستگاه پروپاگاندای حکومتی، سوء‌استفاده از مظاهر دینی، فقر و تهیدستی دهقانان از یک‌سو و مبارزه با فاشیستها و افشای متولیان ریاکار دین و ایمان توده‌ها و پیکار برای آزادی از دست تبهکاران و خودفروشان سیاسی از سوی دیگر نمایان است.
انتشارات امیرکبیر که از جمله ستم دیده‌های دنیای نشر و کتاب و مصادره شده به دست آخوندهای دین‌فروش بود، در معرفی کتاب به ترجمه زنده یاد محمد قاضی می‌نویسد: «کتاب“ نان و شراب ”از آثار برجسته قرن بیستم، که راجع به ظهور فاشیسم در ایتالیا می‌باشد. این کتاب که نوشته“ اینیاتسیو سیلونه ”می‌باشد، در ایتالیا با نام فاشیسم شناخته شده است که از رژیمی صحبت می‌کند که با زورگویی و دروغ، حق مردم از آزادی را گرفته‌اند... روحیه مقاومت افراد قصه در این کتاب، در برابر ظلم و جور فاشیسم به‌شدت الهام‌بخش و تأثیر گذار خواهد بود و نشان می‌دهد روحی زخمی هر نشدنی را شدنی می‌کند؛ حتی با دستان خالی. داستان در زمان حکومت موسولینی اتفاق می‌افتد. دهقانان و روستاییان به‌شدت تحت فشار هستند تا آنجا توانایی انجام هیچ کاری را ندارند. کلیسا هم که به کمک دولت آمده توانسته با باورهای خرافی مردم را آرام نگه دارد، اما قهرمان قصه“ اینیاتسیو سیلونه“ تلاش می‌کند که مردم را بیدار کند.»
 
خامنه‌ای و کارنامه‌ای هم‌چون موسولینی
خامنه‌ای مدعی است «نان و شراب» را خوانده است. حتی اگر چنین باشد افکار و گفتار و کردارش نشان داده است که راه موسولینی و آخوندهای دین‌فروش ایتالیا را متناسب با ایران و مردمانش، قدم به قدم پیموده است. این را نه تنها هزاران زندانی سیاسی شکنجه شده، صدها دختر و زن آزاده هتک حرمت‌شده، صدها اعدامی و سر به نیست شده، هزاران زندانی قتل‌عام شده، اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دگراندیشان و دگرباشان و... به خاک سیاه نشانده شده، گواهی داده و اسناد معتبر و شاهدان زنده را معرفی کرده‌اند بلکه چهل سال است که مجامع حقوق بشری، بنیادهای حقوقی بین‌المللی، سازمانهای مدافع حقوق انسان و گزارشگران صادق و بی‌طرف نیز شهادت داده‌اند که نظام مطلقه ولایت فقیه، پا در جای پای فاشیسم موسولینی و نازیهای هیتلری گذاشته است...
 
استبداد و اختناق؛ ابزار همیشگی دیکتاتورها
داستان به بند کشیدن آزادی و آزادیخواهان، قصه همیشگی در ایران استبداد گزیده است. دیکتاتوری شاه اگر چه به «نان و شراب» مجوز داد اما در دانشگاهها و کتابخانه‌ها و خانه‌های روشنفکران و مبارزان راه آزادی مدام در جستجوی کتاب مضر! و رمانهای ماجراجویانه! و حتی داستانهای کودکان بود تا پرده اختناق پاره نگردد.
کتابهای داستان «اولدوز و کلاغ‌ها» و «ماهی سیاه کوچولو» اثر صمد بهرنگی برای کودکان نوشته شده بود، اما از نظر ساواک، اینها بیانیه‌های سازمانهای انقلابی و نشر دهند افکار آزادیخواهانه و عدالتجویانه بود. تا آنجا که پرویز ثابتی در مصاحبه‌های اخیرش می‌گوید: «صمد بهرنگی یک کمونیست دو آتشه بوده که با نوشتن“ماهی سیاه کوچولو” و“اولدوز و کلاغ‌ها“ افکار کمونیستی را تبلیغ می‌کرده است [وی برای جلوگیری از انتشار کتاب، داستان کتاب را برای همسر شاه تعریف می‌کند! و این‌که] تمام دیالوگ کلاغ و اولدوز در جهت ترویج افکار کمونیستی است...» (ایران امروز ـ ۱اسفند۱۴۰۱)
 
دیکتاتورها رفتنی‌اند اما کتاب‌ها ماندنی‌اند
فاشیسم دینی صدها کتاب نویس و هزاران کتابخوان را سرکوب کرد و جامعه را از وجود نیروهای آگاه و نواندیش، بی‌بهره گرداند. خامنه‌ای هر سال به نمایشگاه کتاب می‌رود تا بگوید ولایت مطلقه فقیه هم‌چنان سلطه دارد. سرنوشت موسولینی گواه بر بی‌اعتباری و عقیم بودن حرف و عمل اوست. انتشار مستمر «نان و شراب» و «ماهی سیاه کوچولو» این را گواهی می‌دهند.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید