نگاهی به آخرین سخنان خامنه ای
این روزها خامنه ای و بیت او در وضعیت متزلزلی بسر می‌برند. این را از آنجا می‌توان فهم کرد که هر روز گوشه‌ای از بحران سرنگونی بیرون می‌زند. اگر از قیام که صورت مسئله اصلی سرنگونی است بگذریم، کمتر روزی است که خامنه ای و بیت او با یک چالش جدید بین‌المللی، اقتصادی، داخلی، اجتماعی، زیست محیطی و یا شقه و شکاف درونی مواجه نباشند.
سخنان روز عید فطر خامنه ای گوشه‌ای از این بحران روبه تزاید درون باند خامنه ای را انعکاس می‌دهد. هنوز از یادها نرفته است که خامنه‌ای وقتی در سال ۱۴۰۰ ابراهیم رییسی را با آن افتضاح انتخاباتی از درون صندوق بیرون کشید،تصور و تحلیلش این بود که با یکدست کردن حاکمیت می‌تواند بر بحران‌ها غلبه کند و به حداقل ثبات برسد. اما تجربه نزدیک به دو ساله رییسی کاملا برای خامنه ای واضح ساخته است که این راه حل سرابی بیش نبوده است. رییسی نه تنها بحرانی را حل نکرد بلکه یک قیام به عظمت قیام ۱۴۰۱ برای خامنه ای به ارمغان آورد و اکنون شکاف درون باند خامنه ای را به نقطه درگیری و حذف رساند.
قسمتی از سخنان روز خامنه ای در روز عید فطر:
«یک راهبرد بسیار مهم و اساسی، همکاری همه‌ی مسئولان کشور در نیروهای سه‌گانه است که بحمدالله همه اینجا حضور دارید… قوای سه‌گانه باید همدلی کنند، همکاری کنند، هم‌افزایی کنند؛ قانون اساسی برای تشکیل این سه قوه ترتیب خوبی داده است. اگر چنانچه این سه قوه با هم به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمیخورد، مشکل پیدا نمیکند. [مسئولان کشور] مانع همدیگر نشوند؛ راه را برای همدیگر هموار کنند، باز کنند. خود مسئولان کشور- چه نمایندگان مجلس، چه مدیران قوّه‌ی مجریّه و قضائیّه که در بین این جمعیّت حضور دارند ــ متوجّهند که این همکاری و هم‌افزایی و همدلی را چگونه میتوان به وجود آورد؛ این امروز یک راهبرد کلّی است.»
وارونه‌گویی خامنه ای
خامنه‌ای در قسمت دیگری از سخنان خود به موضوعی اشاره کرد که اگر با زبان خاص خامنه ای آشنا نباشیم در درک آن می مانیم که منظور او چیست؟  خامنه ای گفت: «یک راهبرد مهم دیگر، تمرکز بر حل مسائل و سرگرم نشدن و مشغول نشدن به حواشی است. حواشی ایجاد میشود؛ همیشه هم دشمن نیست که حاشیه ایجاد میکند؛ گاهی از روی غفلت و با عوامل گوناگون و انگیزه‌های گوناگون، یک حواشی‌ای در اطراف یک کاری، یک حرکتی، یک شخصی، یک مدیری ایجاد میشود؛ سرگرم این حواشی نباید شد. نه مردم به این حواشی اهمیت بدهند، نه مسئولان خودشان را مشغول کنند؛ [همه] متمرکز بشوند روی مسائل اساسی کشور.»
سرنگونی امری گریزناپذیر
در باره این دو پاراگراف حرف‌های شتاب آلود خامنه ای باید به چند واقعیت اشاره کرد:
۱.بیان این سخنان خطاب به مجلس و دولت در یک تریبون عمومی از آن رو دارای اهمیت است که اساسا خامنه‌ای زمانی یک مساله را بیرونی می‌کند که با تذکرات درونی از آن نتیجه نگرفته باشد. الان روی سخن خامنه ای به سران سه قوه بود؛ یعنی اژه‌ای، رییسی و قالیباف. می‌دانیم که این سه مهره دست چین شده از نزدیکترین عناصر وابسته و سرسپار به خامنه ای هستند. بروز شکاف و اختلاف بین نزدیک‌ترین عناصر به خامنه‌ای که این روزها در علنی شدن اختلافات مجلس و دولت و استیضاح وزرای رییسی بروز پیدا کرده است، علامت آن است که خامنه‌ای در مهار اختلافات و شکاف درونی باند خودش درمانده شده است.
۲.شکی نیست که قیام مردم و چشم انداز سرنگونی اصلی‌ترین عاملی است که شکاف درونی این باند را به این مرحله رسانده است. ناتوانی دولت رییسی در حل کوچکترین معضلات کشور برغم همه هیاهوها و امیددرمانی‌ها اکنون برای همگان روشن است. از همین روست که خامنه‌ای با سخنان روز عید فطر خود خواست یک بار دیگر بر باندهایی که در صدد برزمین زدن دولت رییسی هستند افسار بزند. قالیباف اولین کسی است که انگشت اشاره او را نشان می‌کند.
۳.دولت رییسی که به  عنوان راه حل دولت جوان حزب‌اللهی! دست پخت خامنه ای برای دیگر سران قدرت بوده، اکنون خود به یک لاشه متعفن در مسیر بقای حاکمیت ولایت فقیه تبدیل شده است. اما خامنه‌ای مجبور است  که او را با خود حمل کند، چون هیچ راه حل دیگری متصور نیست.  
حاشیه سازی‌های خامنه ای
۴.خامنه ای در این سخنان بر این نکته انگشت می گذارد که روی مسایل اصلی متمرکز بمانید و درگیر حاشیه‌ها نشوید. این جا درست همان جایی است که خامنه ای وارونه حرف می‌زند. منظور خامنه ای آن است که آن قدر حاشیه درست کنید که تمرکز مردم از اصل مساله یعنی سرنگونی دور بماند. می‌بینیم از روزهای فروکش کردن قیام تاکنون تمام سعی و تلاش دستگاه خامنه ای آن است که با درست کردن حاشیه‌ها، جامعه را از مسیر اصلی خود که قیام و  انقلاب برای سرنگونی است ولو چند صباحی منحرف سازد. برخی از این حاشیه‌ها را می توان این چنین برشمرد:
الف.علم کردن آلترناتیوهای قلابی در مقابل آلترناتیو انقلابی و مقاومت سراسری
ب.بزک کردن و پروراندن پروژه‌هایی مثل وکالت‌، خشونت پرهیزی، شورای همبستگی و…
ج. تبدیل حجاب زنان و مبارزه با بی‌حجابی به عنوان مساله اصلی روز
د. حمله شیمیایی به مدارس دخترانه و تلاش برای نگاهداشتن سطح اعتراضات در محدوده پوشش زنان و  دختران و…
با توجه به نکات فوق است که باید موقعیت خامنه ای را در مقابل واقعیت سرسختی بنام سرنگونی سنجید. اکنون خامنه ای در پایین‌ترین تعادل قوای ممکن در مقابل جبهه سرنگونی خواهان قرار دارد. برغم همه حاشیه‌سازیها و قدرت‌نمایی‌ها در یک نگاه واقعگرایانه باید بر این واقعیت پا فشرد که سرنگونی امری محتوی و در دسترس است. اما سرنگونی نیازمند نیروی جان‌برکف و آتش پرحجم بر دشمن ضد بشر است. همه بندبازی‌های خامنه ای از آن روست که مردم و جوانان به این نقطه نرسند.
بنابراین هر ایرانی دوستدار وطن باید شعله‌ای ولو کوچک برای برافروختن آتش سرنگونی باشد.
گربیفروزیش رقص شعله‌اش در هر کران پیداست ورنه خاموش است و خاموشی گناه ماست.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید